Onderzoek reclamefolders


Marktonderzoeksbureau GfK heeft onder begeleiding van Milieu Centraal een consumentenonderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in het huidige gedrag en houding ten aanzien van het ontvangen van ongeadresseerd reclamedrukwerk.
Nieuw beleid voor reclamedrukwerk, het zogenaamde 'opt-in-systeem', betekent dat inwoners expliciet om ongeadresseerd reclamedrukwerk moeten vragen als ze dat willen ontvangen. Het oude beleid bestaat uit het plakken van de NEE/NEE of NEE/JA sticker.
Het nieuwe beleid leidt tot een duidelijke reductie van het aantal ontvangen ongeadresseerde reclamefolders.
Reclamefolders zijn leuk en relevant in verband met aanbiedingen. De meerderheid van de Nederlanders wil papieren folders ontvangen, maar erkent dat ze slecht zijn voor het milieu. Zowel in gemeenten met oud beleid als in gemeenten met nieuw beleid staan consumenten positief tegenover het nieuwe beleid.
Meer dan de helft (57%) van de mensen die reclamefolders willen blijven ontvangen vindt geselecteerde, geadresseerde reclamefolders een goed alternatief.
Respondenten die geen stickers hebben zien met name de voordelen van de reclamefolders en niet de nadelen. Meer informatie over de negatieve milieu-aspecten en alternatieven voor ongeadresseerde reclamefolders kan helpen om de milieubelasting te beperken. Daarnaast helpt het als de stickers ter voorkoming van ongeadresseerde reclamefolders makkelijk en gratis beschikbaar zijn.


Publicatiedatum
Soort informatie
Onderzoek
Aantal pagina's
33
Omvang 3.6 MB
Organisatie
Milieu Centraal / GfK
Auteur(s)
GfK: Milan Peeters, Ingrid Hoogwerf