Proef wasbare luiers Hengelo succesvol


Het project ‘Diaper Challenge’ in Hengelo toont aan dat 67% van de vijftig deelnemers positief tegenover het gebruik van deze luiers staat. De diftar-gemeente hoopt dat ze een alternatief kunnen zijn voor wegwerpluiers, die nu in het restafval terechtkomen. In de toekomst gaat Hengelo communicatie inzetten om het gebruik van wasbare luiers in de gemeente te promoten.

Waarom zet Hengelo zo in op wasbare luiers?

Projectleider Marjolein Benistant: “In wegwerpluiers zit teveel plastic om rendabel te vergisten. Het gebruik van wasbare luiers dringt de kosten voor het aanbieden van wegwerpluiers bij het restafval terug. In twee jaar kan het gaan om € 500 tot € 700 besparing inclusief waskosten. Daarnaast is de vervuiling een belangrijke reden. Wasbare luiers stoten tijdens hun levensduur 1,5 tot 2,5 keer minder CO2 uit dan wegwerpluiers. Daarbij is de energie die nodig is voor het wassen van de luiers zelfs meegenomen.”

Hoe hebben jullie deelnemers geselecteerd?

“In de huis aan huis krant plaatsten we een oproep voor ouders die 100 dagen mee wilden doen aan een proef met wasbare luiers. De eerste oproep in de krant leverde 147 geïnteresseerden op. Een veel hoger aantal dan de gemeente had inschat. Uiteindelijk is de vragenlijst die de geïnteresseerden hebben ontvangen ingevuld door 100 mensen. Hieruit is een selectie gemaakt van 50 deelnemers, onder andere op basis van adresspreiding. Het gebruik van Facebook als belangrijk communicatieplatform voor de proef was voor de deelnemers een van de verplichte voorwaarden.”

Wat zijn de resultaten van de groep?

“67% van de deelnemers vindt de wasbare luiers een goed alternatief voor de wegwerpluiers, 14% gaat er fulltime mee door en 53% gaat er parttime mee door. Het aantal deelnemers dat is gestopt met de wasbare luiers bedraagt 33%.

Een belangrijke reden om volledig of parttime door te gaan is omdat het goed bevalt. Sommige mensen gaan parttime door omdat ze het tijdens vakanties, uitjes of een griepje handiger vinden om wegwerpluiers te gebruiken. Iets vaker verschonen en betrouwbaarheid van de luier is voor sommige ouders een reden om helemaal te stoppen met wasbare luiers."

Wat heeft de proef verder opgeleverd?

“Waar voorheen 313 wegwerpluiers per dag werden gebruikt, waren dat er tijdens de proef 130. Een besparing van maar liefst 183 wegwerpluiers per dag! Er is aandacht geweest voor de pilot in de landelijke media en er is interesse getoond vanuit andere gemeenten en organisaties. Op verzoek van de deelnemers blijft de Facebook groep bestaan zodat nieuwe ouders die wasbare luiers gaan gebruiken daar ook op kunnen aanhaken. Veertien ouders uit de proef hebben zich opgeworpen als ambassadeur en kunnen blijvend worden benaderd voor informatie.”

Hoe nu verder?

“Uit de resultaten blijkt dat beeldvorming de eerste stap is als je wil dat mensen overgaan op wasbare luiers. De wasbare luiers zijn geen hydrofiele doeken, zoals veel mensen denken, maar het zijn hippe broekjes met inleggers. Daarom gaat Hengelo zich inzetten op beeldvorming via communicatie. De gemeente richt zich hierbij op organisaties rondom zwangere vrouwen en het gezin. De gemeente gaat een proefpakketje inclusief informatieposter uitreiken om bezoekers van de instantie te informeren. Hiermee hoopt de gemeente te bereiken dat mensen zich meer zullen openstellen voor wasbare luiers.”

De resultaten uit het rapport Diaper Challenge, Was een luier, bespaar een hoop! zijn gebruikt en kunt u vinden in de kennisbibliotheek van VANG-HHA.


Wasbare luiers aan de waslijn

De aanleiding

Aanleiding voor de proef was een besluit van de gemeenteraad om per juli 2014 te stoppen met de aparte inzameling van wegwerpluiers. Hengelo betaalde tot die tijd bijna € 85.000 per jaar uit de afvalstoffenheffing om luierafval gescheiden te verwerken. Dat leidde tot een dilemma: moet iedereen betalen voor het luiergebruik van een klein deel van de inwoners? Inwoners betalen door diftar per keer dat de grijze en groene container aan de straat wordt gezet of ze afval in de ondergrondse container gooien. Luiers zorgen sinds vorig jaar dus voor extra restafval en extra kosten. Zijn wasbare luiers hier een oplossing voor, en hoe werkt dat in de praktijk? De proef werd door de gemeente gefinancierd met het resterende budget voor de gescheiden luierinzameling die is stopgezet.

De praktijk

  • De proef startte op 1 januari 2015 en duurde in totaal honderd dagen. Deelnemende ouders kregen tijdens een informatiebijeenkomst luierpakketten van het bedrijf Kaatje Katoen en werden voorzien van gebruiksaanwijzingen en wasvoorschriften.
  • Na drie weken was er op verzoek van de deelnemers een extra informatiebijeenkomst voor de ouders met kind en een consulent. Tijdens deze bijeenkomst zijn veel vragen beantwoord, op maat instructies gegeven en onzekerheden weggenomen. - Goede instructies over het gebruik van de luier en de juiste luier bleken bepalende succesfactoren voor het gebruik van wasbare luiers.
  • Na een maand was er een nieuwe informatiebijeenkomst en werd een tweede vragenlijst over hun ervaringen ingevuld.
  • Na afloop van de proef hebben de deelnemers de derde vragenlijst ingevuld, waarbij de belangrijkste vraag was of en waarom de deelnemers het gebruik van wasbare luiers voortzetten.
  • Tijdens de hele proef hebben de deelnemers actief hun ervaringen gedeeld in de Facebookgroep ‘Hengelose Luiertesters’. Op verzoek van de deelnemers blijft de Facebook groep bestaan zodat nieuwe ouders die wasbare luiers gaan gebruiken daar ook op kunnen aanhaken.
  • Veertien ouders uit de proef hebben zich opgeworpen als ambassadeur en kunnen blijvend worden benaderd voor informatie.