Waar laat ik die pizzadoos?


Goed afvalscheiden is voor consumenten niet gemakkelijk. De Consumentenbond heeft dit onderzocht. Consumenten willen graag duidelijk weten welk afval in welke bak moet. Gemeenten kunnen hier op inspelen met een heldere communicatie en daarmee het resultaat van de afvalscheiding verbeteren.

Per persoon gooien consumenten elk jaar ongeveer 500 kilo afval weg. Als het afval goed gescheiden wordt aangeboden kan het meeste afval worden hergebruikt. Consumenten zijn best bereid afval te scheiden maar weten niet altijd hoe dat goed te doen.

Paneltest

De Consumentenbond heeft een paneltest 'Afval scheiden' gehouden waaruit blijkt dat afval scheiden nog niet zo eenvoudig is. De wil om te scheiden is er zeker bij de consument. Het grootste deel (90%) van de ondervraagden scheidt huishoudelijk afval. En meer dan de helft (62%) scheidt thuis álle afvalstromen. De belangrijkste reden om geen afval te scheiden is ruimtegebrek of een gebrek aan verschillende bakken.

Uit de resultaten blijkt dat het lastig is om te bepalen wat in welke bak moet. Zo denkt tweederde van de consumenten ten onrechte dat vieze pizzadozen bij het oud papier mogen. Ander afval waarover ze twijfelen is: o.a. lege spuitbussen, vensterenveloppen, aluminium ovenschaaltjes, videobanden, theeglazen en bioplastics.

Heldere communicatie

Om goede afvalscheidingsresultaten te behalen moeten gemeenten niet alleen hun afvalvoorzieningen op orde hebben, maar ook duidelijk maken hoe consumenten hun afval goed kunnen scheiden. Een goed startpunt voor de gemeentelijke communicatie zijn de uitgebreide scheidingsinformatie van Milieu Centraal en hun Afvalscheidingswjzer of de Recyclemanager.

Lees hier het artikel van de Consumentenbond (pdf, 808 kB) met de uitslag van de paneltest en ervaringen van de consumenten.